Investeren in duurzame inzetbaarheid is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van werknemers en werkgevers. Door duurzame inzetbaarheid op te nemen in het personeelsbeleid creeërt de werkgever enerzijds kansen voor zijn werknemers en anderzijds kan verstandig gebruik maken van duurzame inzetbaarheid en de daarbij behorende maatregelen, voor de ondernemer/werkgever ook het nodige opleveren, zowel in financieel opzicht als in productiviteitswinst. Investeren in duurzame inzetbaarheid levert een hogere productiviteit op dmv een beter werkvermogen, door het verbeteren van de inzetbaarheid halveert een slechte of gemiddelde inzetbaarheidsscore. Andere opbrengsten zijn een verlaging van het ziekteverzuim en hierdoor ook minder vervangingskosten. Door uw verzuim meer in eigen regie te nemen en meer de aandacht te leggen op inzetbaarheid, verlaagt u tevens de kosten van arbodienstlening en/of bedrijfsarts. Op de langere termijn zullen dan ook de kosten van een verzuimverzekering en spoor 2 trajecten afnemen.
Met duurzame inzetbaarheid als peiler van uw personeelsbeleid kunt u het functioneren van uw medewerkers verbeteren en goed anticiperen op de huidige en toekomstige vaardigheden en talenten die nodig zijn om uw bedrijf te runnen. Door te investeren in werknemers met behulp van scholing, mobiliteit en gezondheid, hebben uw medewerkers binnen de organisatie, maar – na een eventueel ontslag- ook buiten de onderneming een goede basis.
Door in te zetten op duurzame inzetbaarheid zullen medewerkers langer en met plezier blijven werken, immers u creeërt kansen voor uw medewerkers en u stimuleert een open dialoog waardoor de betrokkenheid toeneemt.
Duurzame inzetbaarheid is meer dan verzuim of gezondheidsmanagement. Het richt zich naast gezond leven en werken op motivatie en betrokkenheid, kennis en vaardigheden, loopbaan-ontwikkeling en werk-privé balans.
Duurzame inzetbaarheid is vooral zinvol omdat je daarmee gericht investeert in medewerkers met als doel het creëren van meer toegevoegde waarde voor uw medewerkers en het verbeteren van het rendement van uw onderneming. En last-but-not-least in deze tijd van crisis levert het u direct geld op en u verhoogd tevens de kwaliteit en innovatiekracht. En zoals Herman Wijffels al zei: de route uit de crisis is vernieuwen!
.